Vores historie kort fortalt

SF Studios har gennem næsten hundrede år været det førende filmselskab i Norden med hovedkontor i Stockholm og datterselskaber i Norge, Danmark og Finland.
Vi producerer underholdning til biograf, TV og Home Entertainment og er derudover den førende distributør af lokale og udenlandske film på det nordiske marked.
Vores forretningsområder omfatter: lokal produktion, nordiske og internationale samproduktioner, distribution til biograf og Home Entertainment, internationalt salg og digitale play-tjenester.

Vi har en lang historie hvor vi har samarbejdet med de bedste instruktører siden starten og til de store nutidige kreative talenter, blandt andre Ingmar Bergman, Bo Widerberg, Lasse Hallström, Bille August, Colin Nutley, Daniel Espinosa, Kasper Barfoed, Mads Matthiesen, Nicolo Donato, Greta Garbo, Ingrid Bergman, Max von Sydow, Liv Ullmann, Stellan Skarsgård, Joel Kinnaman, Alicia Vikander og mange, mange flere.
I dag bygger vi videre på vores arv ved at finde, markedsføre og distribuere film- og TV-produktioner med stort succespotentiale i de nordiske lande og ved at skabe produktionsmuligheder for nye, talentfulde filmmagere.

SF STUDIOS LOGO

SF’s velkendte logo blev første gang taget i brug i forbindelse med sammenlægningen af AB Svenska Biografteatern og Filmindustri AB Skandia og den 27. december 1919 blev AB Svensk Filmindustri (SF) dannet.

Ifølge den officielle historie blev logoet skabt af Nils Hårde (1888 – 1962), der var chef for reklameafdelingen. Nils Hårde var reklamechef hos SF i over 30 år (1920-1953), og også en anerkendt illustrator, der har tegnet mange klassiske filmplakater.

Efter sin uddannelse på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (1908 – 1911) flyttede Hårde til Göteborg og blev ansat på avisen Göteborgs Morgonpost, inden han begyndte hos SF i 1920. På filmplakaten for Gösta Berlings saga (1924) kan man se Nils Hårdes signatur i øverste højre hjørne og det nye SF logo i det øverste venstre hjørne.

I begyndelsen var logoet relativt enkelt med dets hvide bogstaver på sort baggrund. Det var først i slutningen af 30’erne, at selskabet skiftede til et mere stiliseret udtryk med to tynde linjer i ringen og bogstaverne indenfor, stadig i sort og hvid. Logoet blev dengang hovedsageligt brugt til tryk i aviser og i nyhedsfilm (SF -Journalen).

I 60’erne blev der tegnet et noget kraftigere logo, hvor SF-mærket blev placeret på en firkantet plade. Herefter blev der skabt flere varianter, indtil det i midten af 80’erne blev besluttet, at det var originalformen fra først i 30’erne, der skulle anvendes, bare i rødt.

SF STUDIOS SIGNATURMELODI

SF’s ikoniske signaturmelodi blev komponeret i 1943 til SF’s journalfilm. Det var nyhedsfilm, der blev vist i biograferne før selve forestillingen, og det var dengang den eneste måde at se aktuelle nyhedsbilleder fra omverdenen på.

I forbindelse med 2. Verdenskrigs udbrud i 1939 begyndte der at blive vist flere konkurrerende journalfilm, i biograferne, blandt andet UFA-journalen og Paramount Journal. For at profilere deres journalfilm begyndte SF at gøre brug af deres egen signaturmelodi.

Jules Sylvain, som var SF’s daværende musikchef, blev i 1943 bedt om at komponere en ”af-og-på”-signatur for SF-Journalen. Det tog ham blot nogle minutter at komme på det, der skulle blive den klassiske SF-signatur, og melodien, som blev arrangeret af den talentfulde Julius Jacobsen, kunne høres helt frem til først i 60’erne, hver gang SF-Journalen blev vist i svenske biografer.

Da TV fik sit store gennembrud i de svenske hjem blev SF-Journalen nedlagt, og signaturen gik med tiden i glemmebogen. Men først i 80’erne ville SF til at profilere deres spillefilm bedre og begyndte atter at anvende signaturmelodien. Det nye arrangement blev lavet af Peter Wiberg, hvis version siden blev anvendt i næsten tyve år.

I 2002 blev signaturmelodien ændret endnu engang for at give den et lidt mere klassisk touch. Denne gang blev den arrangeret af den kendte filmmusikkomponist Adam Nordén. Siden da er der også kommet en børnevenlig version, der anvendes til varemærket "Børnenes SF Favoritter", nu ”SF Kids.”